tirsdag 19. juni 2012

Nytt harpunprosjekt

Annenhver tirsdag betyr som regel alltid vannkjenning, men ikke i dag.

Etter mange uker med planlegging og bestilling av deler fra NileTec, var det endelig klart for å handle materialer hos Soon Snekkerverksted. Jeg endte også opp med teak til stokken, men Wenge (se kommentar) til "håndtak".

Jeg har bestemt meg for å lage en såkalt "rollergun". Dette innebærer at strikken strammes både over og under stokken. I tuppen av harpunen går strikken rundt en blokkskive/"rulle" -derav navnet "rollergun". På denne måten vil strikken dra/gi fart til pilen helt til den forlater harpunen, og ikke "bare" ca 2/3 av veien (da er strikken(e) slakke) som er tilfellet med en "vanlig" harpun der strikken(e) er festet i tuppen. Det snakkes om at en rollergun gir omtrent tilsvarende kraft som en "vanlig" harpun som er ca 30cm lenger, avhengig av hvor mye "preload" man har. (Preload er "hvor stram strikken er under harpunen".) Jf. den eminente tegningen.

Videre går jeg for en "reverse trigger-mech" som gjør at pilen festes i avtrekkermekanismen ca 5cm lenger bak enn med en "vanlig" trigger-mech.

Neste steg for meg blir nå (sannsynligvis) litt kutting i teaken før jeg limer. Vi skal etterhvert prøve å få skrevet og filmet en noe mer grundig rapport om hvordan man kan gå frem for å lage sin egen harpun.

Niledivers.com og Ihab Hanna anbefales på det varmeste hvis du skal kjøpe deler, og vår lokale snekker Soon Snekkerverksted stiller opp med topp kunnskap om trevirke og ekselent service!

Dette blir så gøy!!

2 kommentarer:

  1. Treverket du skal bruke til håndtaket heter Wenge og har følgende spec:
    Botanical Name
    Milletia Laurentii

    Other Names
    Palisandre Du Congo, Dikela, Mibotu, Bokonge, Awong.

    Mechanical Properties
    This heavy, dense wood has a high bending strength and high resistance to shock loads, with medium crushing strength and low stiffness. It has a low steam bending classification.

    Working Properties
    The material works fairly well with machine tools and with moderate blunting effect on cutters. The presence of resin cells in the wood sometimes interferes with gluing and polishing. Nailing is difficult and requires pre-boring. When filled, it can be brought to a satisfactory finish.

    Durability
    Durable and resistant to termites. It is extremely resistant to preservative treatment.

    Seasoning
    The timber seasons slowly and requires care to minimize surface checking tendencies. There is small movement in service.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var akkurat dette jeg hadde i tankene da jeg bestemte meg :-)

      Slett